زيســـت زنـدگــــي


زيســـت زنـدگــــي

about links Categories Home Design

زيست شناسي و روش علمي
-

 

نگرش علمي و علوم زيستي:

تحقيق درباره موجودات زنده، موضوع دانش زيست شناسيه. مطالعه زيست شناسي با 2 تا پرسش اساسي همراهه. يکي اينکه علم چيه و ديگري اينکه جاندار کيه.

بسياري از پايه هاي علم جديد رو مي شه از يونان قديم دنبال کرد. اونا يه ايراد بزرگ داشتن و اون اين بود که آزمون علمي نتايج خودشونو زائد مي دونستن.

 

مثلا" ارسطو معتقد بود که سرعت سقوط اجسام متناسب با وزن اونهاست. اما وقتي گاليله دو گلوله با وزن نا برابر رو همزمان از بالاي برج پيزا رها کرد و گلوله ها همزمان با زمين برخورد کردن، پايه هاي علم ارسطويي فرو ريخت.

 

در واقع گاليله بود که ضربه مهلک رو بر استنتاج بدون مدارک آزمايشگاهي يونانيان قديم وارد کرد. از زمان گاليله تا حالا هر چيزي که منطبق بر آزمايشها و روشهاي علمي باشه، علم ناميده مي شه.

 

 ----------------- ------- ------- ------- ------- ------- ------- ------- ------- ------ ------- -------

روش علمي :

 

دانشمندان روزگار ما غالبا" براي حل مسائل علمي از روش علمي استفاده مي کنن. اما نه دانشمندان هميشه قدم به قدم مراحل فهرست شده رو پيش مي گيرن و نه حل هر مسئله شامل اين گامهاست.

قدم اول در روش علمي، مشاهده ست. مشاهده ، بي درنگ مرز قلمرو علم رو مشخص مي کنه. البته استفاده از حواس مختلف يعني بينايي، شنوايي و لامسه، هيچکدوم به تنهايي براي درست مشاهده کردن کافي نيست.

براي استفاده بهتر از اين حواس و کمک به اونها، ابزارهاي دقيقي مثل ميکروسکوپ و تلسکوپ وجود دارن.

 

غير از مسئله خطا و اشتباه حواس و ابزار، عوامل ديگه اي مثل تجربه هاي قبلي، تعصب نسبت به اطلاعات قبلي و ... حتي بعضي از معلمان هم ممکنه سدي در راه مشاهده درست باشن.

قدم دوم، تعريف يه مسئله ست. يعني مشاهده کننده، درباره مشاهده، پرسشهايي رو مطرح مي کنه.

قدم سوم: جمع آوري اطلاعات از بين کتابها، مقالات علمي و شبکه هاي اطلاع رساني در رابطه با اون موضوع خاصه.

 

يه دانشمند بعد از اينکه اطلاعات لازم رو بدست آورد، بر پايه اون اطلاعات، حدس و گماني درباره علت پديده مي زنه. البته اين فرضيه هم بايد منطقي باشه و هم آزمودني.

فرضيه مي تونه درست يا نادرست باشه.

در مرحله بعدي فرضيه ارائه شده با آزمايشهاي گوناگوني بررسي مي شه و نتيجه هر آزمايش يه مدرک علمي تلقي مي شه.

 

بعد از ثبت تمام اطلاعاتي که از آزمايش ها بدست مي آد و مقايسه مداراک علمي حاصل از اونها، اين يافته ها تعبير و تفسير مي شن و نظريه اي بدست مياد. نظريه يا تئوري، فرضيه اي کليه که پشتيبان اون، آزمونهاي پرشماري که معمولا" در طول ساليان بسيار انجام گرفتن.

 

مرحله آخر هم اينه که نظريه  بدست اومده و روشها و نتايج حاصل از آزمايشها براي آگاهي و استفاده ديگران در مجله و يا کتابي منتشر مي شه.

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: